Saturday, December 10, 2011

Majlis Kahwin Abang


Salam Semua...

Akhir bulan lepas abang sulong aku sudah pun berkahwin
umur 28 tahun kini baru la berumahtangga
kejap je masa berlalu
kat bawah ni ade gambar masa akad nikah...


~En.Suami sibuk memakaikan baju pengantin~

~Debar2 time ni yer..seram sejuk dah tu~

~selamat sudah akad nikah..muka nampak happy dah tu~

~satu family~

Alhamdulillah...
semuanya selamat








Friday, November 25, 2011

Nasihat Rasulullah SAW bagi kaum wanita


Salam Sahabat Sekalian...

“Aku menjenguk ke surga dan aku melihat kebanyakan penghuninya orang-orang fakir (miskin). Lalu aku menjenguk ke neraka dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita. (HR. Bukhari dan Muslim)
Surga dan neraka, adalah tempat yang Allah janjikan bagi setiap manusia…sebaik-baiknya tempat kembali adalah surga, dan seburuk-buruknya tempat kembali adalah neraka…

Wahai kaum wanita…,
bukankah Allah telah memuliakan kalian…?  Bukankah Allah telah memberikan dan mengangkat derajat kaum wanita …?  menurunkan surat yang isinya adalah kebanyakan adalah urusan yang membela kaum wanita.. petunjuk khusus bagi kaum wanita ..? melindungi hak kaum wanita, memberikan berbagai kemudahan bagi kaum wanita..


Wahai kaum wanita…
bukankah seharusnya kebanyakan dari kaum wanita yang telah Allah muliakan berada di surga..? bukankah seharusnya kaum wanita yang diangkat derajatnya, berada di surga..? bukankah seharusnya surat yang khusus Allah turunkan untuk kaum wanita mengantarkan dirinya untuk menikmati istana di surga…?


Wahai kaum wanita….renungkanlah sejenak....
Apakah kalian tidak menyadari bahwa seringkali kalian membalas nikmat yang Allah berikan dengan perbuatan dosa dan kemaksiatan..?  Pernahkah, kalian merenung sejenak,…merenungkan dosa dan kemaksiatan yang kalian lakukan, atau bahkan kalian tidak tahu bahwa apa kalian lakukan itu adalah perbuatan dosa…? Sudahkah kalian mempersiapkan jawaban ketika dihadapkan pada persidangan Allah….?

Wahai kaum wanita...,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian, … agar kalian menjaga komitmen syahadat kalian kepada Allah, menjalankan sunnah-sunnah Rasul, menjaga shalat kalian, berpuasa di bulan romadhon, berzakat, bersedekah dengan harta yang Allah titipkan kepada kalian, dan berhaji jika kalian mampu…


Wahai kaum wanita....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian, …agar kalian menjaga diri kalian, menutup aurat kalian, tidak memperlihatkan rambut kalian kepada kaum lelaki yang bukan muhrim.. tidak membiarkan diri kalian disentuh oleh lelaki yang bukan muhrim…menjaga pandangan kalian, tidak mengundang dan memberikan kesempatan pada kaum lelaki untuk maksiat kepada kalian…?


Wahai kaum wanita....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian,… agar kalian menjaga lisan kalian dari perkataan yang tidak bermanfaat, dari perkataan dusta, dan perkataan yang mengandung kekufuran atas segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kalian…


Wahai kaum wanita.....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian,… tetap taat kepada suami yang kalian pilih, senantiasa bersikap sabar, pengertian, lemah lembut dan penuh pengertian.. janganlah kalian meminta dari suami kalian dari sesuatu yang berada di luar kemampuannya,…jangan pula kalian tidak mensyukuri atas apa yang telah diberikan oleh suami kalian.. walaupun itu hanya sedikit… Ingatkanlah suami kalian untuk beribadah kepada Allah jika lupa, sertakanlah mereka dalam do’a kalian…


Wahai kaum wanita....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian,… bahwa kalian adalah wakil dan wali Allah..?, yang akan memberikan curahan kasih sayang pada anak yang Allah amanahkan kepada kalian…? Bimbinglah mereka untuk mengenal Allah dan Rasul-Nya, berikan kepada mereka suri tauladan yang baik melalui akhlaq seroang Ibu, kuatkanlah keimanan mereka, berikanlah mereka makanan yang halal walaupun itu sederhana, berkatalah yang lemah lembut kepada mereka.. bersabarlah dalam menghadapi mereka…jadilah sahabat bagi mereka, do’akan mereka agar Allah selalu memudahkan urusan mereka…


Wahai kaum wanita....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian, … bahwa hidup di dunia hanyalah sementara…bahwa kehidupan sesungguhnya adalah surga yang abadi… dan balasan terbaik adalah balasan dari Allah.. maka jagalah diri kalian dari perbuatan dosa dan maksiat, penuhilah janji kalian, jagalah kehormatan kalian, berpegang teguhlah pada agama Allah… lalui setiap cobaan dalam hidup ini dengan bersabar dan bersyukur, berikhtiar dan bertawakal kepada Allah… perbaikilah urusan agama kalian dengan mencari ilmu, bergaulah dengan orang-orang yang dapat mengantarkan kalian takut kepada Allah…


Wahai kaum wanita....,
sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian…bahwa sebaik-baiknya perhiasan dunia adalah wanita sholeh.. maka, berniatlah untuk menjadi wanita sholehah dengan segenap kemampuan…agar mencapai kehidupan dengan penuh kebaikan..dan mengakhirinya dengan penuh kebaikan…


Wassalam. Salam.

Saturday, October 15, 2011

Nasihat Imam Shafie Untuk Mencari Sahabat


Assalamualaikum W.B.T

PERSAHABATAN tulen memang sukar dicari. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati
tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen.

Dalam hal ini, Iman Syafie ada memberikan nasihat dalam soal persahabatan:

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku.
Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati.
Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka.
Jika itu aku dapatkan. Aku berjanji akan selalu setia padanya.
Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang.
Semakin ramai aku peroleh sahabat. Aku semakin percaya diri.


Mencari sahabat pada waktu susah.

Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka.
Pada hal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka.
Jika suka melanda. Aku sering bertanya: “Siapakah yang sudi menjadi sahabatku?”
Pada waktu aku senang, sudah biasa ramai yang akan iri hati,
namun bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan.


Pasang surut persahabatan.

Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik.
Namun, ketika musibah menimpaku, kudapatkan mereka tidak ubahnya roda zaman yang tidak mahu bersahabat dengan keadaan.
Jika aku menjauhkan diri daripada mereka, mereka mencemuh dan jika aku sakit, tidak seorang pun yang menjengukku.
Jika hidupku berlumur kebahagiaan, banyak orang iri hati, jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai.

Mengasingkan diri lebih baik daripada bergaul dengan orang jahat.
Apabila tidak ke temu sahabat yang takwa,
lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang jahat.


Sukarnya mencari sahabat sejati.

Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini. Bersikap seperti seorang paderi dalam menghadapi manusia.
Cucilah kedua-dua tanganmu dari zaman itu dan daripada manusianya. Peliharalah cintamu terhadap mereka.
Maka, kelak kamu akan memperoleh kebaikannya.

Sepanjang usiaku yang semakin tua, belum pernah aku temukan di dunia ini sahabat yang sejati.
Kutinggalkan orang bodoh kerana banyak kejelekannya dan kujanji orang mulia kerana kebaikannya sedikit.

Sahabat sejati pada waktu susah.

Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan.
Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.

Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku.
Kukunjungi seribu negara, namun tidak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.

Rosaknya keperibadian seseorang.

Dalam diri manusia itu ada dua macam potensi penipuan dan rayuan.
Dua hal itu seperti duri jika dipegang dan ibarat bunga jika dipandang.
Apabila engkau memerlukan pertolongan mereka, bersikaplah bagai api yang dapat membakar duri itu.

Menghormati orang lain.

Barang siapa menghormati orang lain, tentulah dia akan dihormati.
Begitu juga barang siapa menghina orang lain, tentulah dia akan dihinakan.

Barang siapa berbuat baik kepada orang lain, baginya satu pahala.
Begitu juga barang siapa berbuat jahat kepada orang lain, baginya seksa yang dahsyat.

Menghadapi musuh.

Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki,
hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.

Ketika musuhku berada di hadapanku. Aku sentiasa menghormatinya.
Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.

Aku nampakkan keramahan, kesopanan dan rasa persahabatanku kepada orang yang kubenci,
seperti aku nampakkan hal itu kepada orang yang kucintai.


Tipu daya manusia.

Mudah-mudahan anjing itu dapat bersahabat denganku kerana bagiku dunia ini sudah hampa daripada manusia.

Sehina-hinanya anjing, ia masih dapat menunjukkan jalan untuk tuannya yang tersesat,
tidak seperti manusia jahat yang selamanya tidak akan memberi petunjuk.

Selamatkanlah dirimu, jaga lidahmu baik-baik,
tentu kamu akan bahagia walaupun kamu terpaksa hidup sendiri.


Tempat menggantungkan harapan.

Apabila engkau menginginkan kemuliaan orang yang mulia, maka dekatilah orang yang sedang membangun rumah untuk Allah.

Hanya orang yang berjiwa mulia yang dapat menjaga nama baik dirinya dan selalu menghormati tamunya,
baik ketika hidup mahu pun setelah mati.


Menjaga nama baik.

Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa,
maka tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya.

Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirahat.
Dalam hati masih ada kesabaran buat kekasih, meskipun memerlukan daya usaha yang keras.

Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan.
Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai.
Dia akan memungkiri jalinan cinta yang telah terbentuk dan akan menampakkan hal yang dulunya menjadi rahsia.

Monday, September 12, 2011

Jalan-jalan ke Melaka & I-City Shah Alam



Assalamualaikum W.B.T

Lepas raya puasa baru ni..
aku sempat jugak melawat negeri bersejarah Melaka..
aku bawak Ma ngan adik2 aku jalan2..
Kitorang pegi sebenarnya nak menghantar adik aku sorg lagi 
ke UiTM Shah Alam
sambung semester akhir kot...
sambil2 melencong ke tempat lain dulu...

~Zoo Melaka~

Mula2 sampai tu terus aku pegi ke zoo melaka
ingatkan ada pertunjukan hari tu
rupanya hari jumaat memang takde show
takpela dah takde rezeki nak tgk show tu
biase show diorg ade ular je kot

pastu kitorang pegi....


~Bandar Melaka~

Esoknya aku pegi Bandar Melaka tu
yg tempat beca banyak tu la
jalan punya jalan tak sedar jauh jugak ye duk pusing
kren jugak kaki ni
tambah agi Anis nak kene dukung lagi
sempat la bergambar kat Kota A Famosa tu
kira dua hari jugak la duk kat Melaka
esoknya aku dah kena bertolak ke Shah Alam dah


~Nilai 3~

before sampai Shah Alam,
kitorg singgah kat Nilai 3
shopping2 cket kat situ
memang murah la kat sana
rugi tak beli banyak2 kan
alang2 beli la jugak serba sedikit
takde la tangan kosong yer


~I-City Shah Alam~

Sampai2 je aku ke Shah Alam,
macam biasa la cari hotel dulu nak check in..
kalau lewat2 mana la ade kosong hotel time weekend ni
lepas tu siap2 semua dah mandi 
baru la pegi I-City
takde la menarik mana pun
juz lampu je banyak2

ok la

tu je kot aku boleh cerita 

~bye~




Wednesday, August 31, 2011

Sambutan Hari Raya 2011


Assalamualaikum W.B.T

Raya kembali lagi...
Kali ini aku raya bersama suami dan anak tersayang buat kali yg pertama..
Masa ni anis baru 9 bulan..
Anis cantik berbaju kurung kain cotton..
Aku memakai sedondong ngan Anis..


~cantik anis berbaju kurung~

~berseri2 wajah di pagi raya~

~saudara sebelah abah datang beraya~

~anis sempat lagi berposing yer~

~Adik-beradik Badri belum cukup 4 orang hari raya pertama, masing2 raya rumah mertua mereka~

~syukur Alhamdulillah~

Tahun ini, giliran aku beraya dirumah Badri pada hari raya pertama..Insyaallah tahun depan plak raya rumah aku..Raya tahun ni disambut bersama hari merdeka yg jatuh pada hari raya kedua...
so, seronok la ye sambut dua2 skali erk...
pagi raya macam biasa la ibu mertua aku akan tempah nasi dagang dengan ibu saudara abg sebelah Badri..
selain tu, laksa kuah masak pun ade..
yg paling wajib mesti ada adalah SATAY
bestnya kan...
 
 

Saturday, July 23, 2011

Ombak Rindu


Sepetang aku ke Pantai Pandak Chendering
Sebenarnya nak latih Anis berjalan
Jalan atas pasir pantai kata orang cepat cket berjalan
ya ke tak erkk?
tu kata orang tua2 dulu


~taa tehh taa tehh~

~laju lagi cepat~

~senyum~

~hahaha..comel adik2ku ni~
  
~Anis, pandang sini~

~jom terbang~

~lepaskan saya~
 
~jangan kacau aku tengah bertapa ni~





Saturday, July 16, 2011

La Hot Spring


Hari ni kami sekeluarga pegi ke La Hot Spring
Berendam di dalam kolam air panas
nak berubat la konon2nya
hehehe...










Ingatkan dekat je kolam air panas ni..
rupenye masuk dalam kampung tu jauh jugak la..
macam2 duk terbayang dalam kepala ni..
air panas boleh rebus telur sampai masak la..
kolam die besar la..
macam2 daa..
tut tut..
tak macam apa yang aku fikir pun la..

malas betul nak tulis panjang2 ek...
hhuhuhu...
ok la..
~bye bye~






Monday, June 27, 2011

Cameron Highlands


Assalamualaikum W.B.T

3 hari 2 malam ke negeri Perak Darul Ridzuan
Menghantar rombongan pertunangan anak Cik Aroh
sepupu kepada Badri
Sebelum sampai ke Perak singgah dulu ke Cameron Highlands
tapi tak puas pegi sana pasal sekejap sangat..


~hai...senyum~

~panas terik daa..bersinar2 muka~

~sini pun nak control jugak~

~Anis ngn Pok Su, ade juga yg menyibuk kat belakang~


Tapi selepas sudah majlis bertunang tu aku ngan family pegi ke Cameron lagi. hahaha...orang lain duk kemas barang nak balik dah...kitorang singgah semula pasal tak sempat tidur satu malam...
haaa...dapat tidur  satu malam kat Hotel cukup bagus...
dapat merasai jugak la kesejukan pada waktu malam...


~suka hati tengok Anis duk ketawa~

~Anis nampak bulat la~

Gambar yg di bawah ni la kitorg berarak membawa barang hantaran tak tau dah berapa bilangan die..nampak macam banyak jer..takpelah tak tau bilangan die yg penting ade dalam gambar.
hehehe...gurau ajer...


~sorang pandang dengan marah sorang duk ternganga~

~tak payah control dah cun~

~nampak jugak muke yg tengah pegang hantaran~

Selamat sudah pertunangan antara Rizal & Su (tu je nama yg aku tahu) hahaha...
nanti kahwin bile plak ntah yer...
kahwin tahun depan bleh pegi lg skali cameron highlands tuh...
suke suke suke...
dengar2 kata bulan 6 tahun depan...
ade chance lg la ni...

ape2 pun Insyaallah

kalau xde aral yer...

~TaMaT~


Monday, May 23, 2011

Singgah Mcdonalds


Aku dah genap 25 tahun hari ini..
23 mei 2011
Sempena hari lahirku 
Badri membawa aku ke Mcd 
Mesti ade dibelakang sana 
yg cakap kenapa bawak pegi mcd je
takde tempat lain ker yg special??

Bukan takde, tapi tu aku sendiri yg bersetuju 
sebab malas nak pikir byk2
dah la letih balik kerja
huhuhu...
 Lagipun dah lama tak pegi mcd ni
rindu masa belajar dulu2 selalu pegi ngan member2 rumah

~bawak Anis sekali...comel anak ibu sambut besday ibu~

Ni ade sekeping gambar aku pegi sane...
Aku suke sambut bertiga macam ni
kurang2 suami aku hargai aku
Hadiah yg die beri pada aku time ni kasut berjenama Polo
Thanks sayang...
sayang sangat sama Abg...

 ~Muahh~



Sunday, May 15, 2011

Majlis Menyambut Menantu

Salam 1Malaysia!!!

Semalam baru je selesai majlis perkahwinan adik dan abg iparku...
iaitu pada 14 Mei 2011...
Majlis yg sederhana ini dimeriahkan lagi dengan DJ yg memutarkan beberapa jenis buah lagu nasyid dan lain2 lagu sempena menyambut pengantin baru...

~Pengantin perempuan tiba pukul 1.00 tengahari~

~rajin betul anak2 saudara Abah Li ni, tak kira kecil atau besar sume duk pakat basuh pinggang dan gelas~

~aku juz menumpang bergambar dengan pengantin jer..turn aku pun dah lepas..yg hujung kiri dan kanan tu tak lama lagi akan menyusul jugak tuh..kat tengah2 sume menantu Abah Li..duduk ikut susunan dah tuh...~

Menantu Abah Li ni sume sebaya je..takde yg tua dan muda..jurang usia pun takde la beza jauh ye...
Semoga hubungan antara kami ni erat hingga ke akhirnya..
Harap tiada hasad dengki dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain..
Hidup kite ni hanya sementara saje..
Kesenangan kite hari ini hanya dipinjamkan..
Buangkan la sifat angkuh dan sombong supaya ia tidak merosakkan hubungan kekeluargaan..


~Insyaallah~




Saturday, April 2, 2011

Meniti Kehidupan


Assalamualaikum W.B.T

              Hari demi hari anak aku membesar dengan baik Alhamdulillah, waktu ini Anis perlu sentiasa dijaga dengan lebih rapi. Anis dimandikan dengan air swam2 gitu supaya die tidak kesejukan, tidur pun didalam kelambu, terlalu risau buat seorang ibu apabila terdengar suara tangisan bayi yg terlalu suci itu. Siang dan malam aku berada disisinya untuk menjaga si kecil ini. 
                   
                   
~usia Anis baru sebulan~

                  Sungguh tenang hati kite apabila melihat raut wajah bayi ini kerana beliau adalah seorang yg suci, jauh daripada dosa. Mereka diluar sana kenapa la sanggup membuang bayi merata tempat tanpa rasa bersalah di hari esoknya. Anak kecil yg tidak berdosa itu la yg terpaksa menanggung derita. Sungguh kejam kn dunia sekarang...



~Ketika ini Anis berusia 2 bulan~

~pertama kali keluar berjalan ke pantai~

~bersama Pa kat Pantai Teluk Ketapang~

~Anis sudah 3 bulan yer~

~Anis 4 bulan yg comel~

~Anis belajar untuk meniarap, cute betul anak Ibu~

Jauh lagi perjalanan anak ibu ni..Ibu akan sentiasa disisi Anis untuk memberi kasih sayang yg sepenuhnya bersama Pa..


I Love U My Dear....




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...